Levelezőkönyvek és szerelmi levelezőkönyvek a 18. század végétől a 20. század első feléig

Main Article Content

Csontos Nóra

Absztrakt

A tanulmány a 18. század végétől a 20. század első feléig keletkezett magyar nyelvű levelezőkönyveket és szerelmi levelezőkönyveket mutatja be. A tanulmány ekképp nem egy pragmatikai jelenség vizsgálatára fókuszál, hanem a történeti pragmatikai kutatások lehetőségeit kínálja fel e munkák ismertetése során. A tanulmány időhatárainak kijelölését e diskurzustípusba sorolható szövegek határozták meg: az első magyar nyelvű levelezőkönyv megjelenésétől a szerelmi levelezőkönyvek megjelenéséig, pontosabban addig, amíg ezek a szociokulturális változások miatt nem kezdenek más műfaj részévé válni.


A tanulmány először a levelezőkönyvek és a szerelmi levelezőkönyvek műfaji sajátosságait mutatja be. Ezután a levelezőkönyvek, majd a szerelmi levelezőkönyvek elemző bemutatását végzi el. Mindeközben reflektál a történeti pragmatikai vizsgálatok lehetőségeire.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
[1]
Csontos, N. 2025. Levelezőkönyvek és szerelmi levelezőkönyvek a 18. század végétől a 20. század első feléig. Jelentés és Nyelvhasználat. 12, 2 (márc. 2025), 57–69. DOI:https://doi.org/10.14232/JENY.2025.2.5.
Rovat
Cikk
Információk a szerzőről

Csontos Nóra, Károli Gáspár Református Egyetem Magyar Nyelvtudományi Tanszék

Csontos Nóraa Károli Gáspár Református Egyetem Magyar Nyelvtudományi Tanszékének docense. Főbb kutatási területei az idézés vizsgálata, valamint történeti pragmatikai vizsgálatok kognitív nyelvészeti keretben.

Hivatkozások

Bácsi Enikő 2023. A kérés (és az ahhoz kapcsolható jelenségek) megfogalmazásának módjai a középmagyar korban: Kérés- és bocsánatkérés-stratégiák. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2023.035

Bácsi Enikő 2024. Kérés- és bocsánatkérés-stratégiák a középmagyar korban. (Nyelvtudományi Értekezések 172) Budapest: Akadémiai Kiadó. doi: https://doi.org/10.1556/9789634549918

Csontos Nóra 2012. Az interperszonalitás kérdése a 19. századi levelezőkönyvekben. In Horváthné Molnár Katalin – Antonio Sciatovelli (szerk.) Az alkalmazott nyelvészet regionális és globális szerepe: alkalmazott nyelvészeti kutatások az EU magyar elnökség évében. (MANYE 8) Budapest; Szombathely; Sopron: MANYE; NYME. 215–221.

Domonkosi Ágnes 2024. A megszólítás gyakorlatai. Tegezés, magázás, szólítás a társas viszonyok alakításában. Budapest: Szépirodalmi Figyelő Alapítvány.

Kocsis Zsuzsanna 2018. Misszilisek scriptorainak identifikálási lehetőségei. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2018.181

Németh Luca Anna 2015. Illemtankönyvek és társalgási útmutatók mint történeti szocipragmatikai források. In Forgács Tamás – Németh Miklós – Sinkovics Balázs (szerk.) A nyelvtörténeti kutatások újabb eredményei VIII. Szeged: Szegedi Tudományegyetem Magyar Nyelvészeti Tanszék. 129–146.

Németh Luca Anna 2021. A magyar nyelvi udvariasság fogalma a 19. század második és a 20. század első felének illemirodalmában. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2021.107

Tátrai Szilárd 2004. A kontextus fogalmáról. Magyar Nyelvőr 128/4:479–494.

Tátrai Szilárd 2017. Pragmatika. In Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.) Nyelvtan. (A magyar nyelv kézikönyvtára 4) Budapest: Osiris Kiadó. 897–1058.