Levelezőkönyvek és szerelmi levelezőkönyvek a 18. század végétől a 20. század első feléig
Main Article Content
Absztrakt
A tanulmány a 18. század végétől a 20. század első feléig keletkezett magyar nyelvű levelezőkönyveket és szerelmi levelezőkönyveket mutatja be. A tanulmány ekképp nem egy pragmatikai jelenség vizsgálatára fókuszál, hanem a történeti pragmatikai kutatások lehetőségeit kínálja fel e munkák ismertetése során. A tanulmány időhatárainak kijelölését e diskurzustípusba sorolható szövegek határozták meg: az első magyar nyelvű levelezőkönyv megjelenésétől a szerelmi levelezőkönyvek megjelenéséig, pontosabban addig, amíg ezek a szociokulturális változások miatt nem kezdenek más műfaj részévé válni.
A tanulmány először a levelezőkönyvek és a szerelmi levelezőkönyvek műfaji sajátosságait mutatja be. Ezután a levelezőkönyvek, majd a szerelmi levelezőkönyvek elemző bemutatását végzi el. Mindeközben reflektál a történeti pragmatikai vizsgálatok lehetőségeire.
Letöltések
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Hivatkozások
Bácsi Enikő 2023. A kérés (és az ahhoz kapcsolható jelenségek) megfogalmazásának módjai a középmagyar korban: Kérés- és bocsánatkérés-stratégiák. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2023.035
Bácsi Enikő 2024. Kérés- és bocsánatkérés-stratégiák a középmagyar korban. (Nyelvtudományi Értekezések 172) Budapest: Akadémiai Kiadó. doi: https://doi.org/10.1556/9789634549918
Csontos Nóra 2012. Az interperszonalitás kérdése a 19. századi levelezőkönyvekben. In Horváthné Molnár Katalin – Antonio Sciatovelli (szerk.) Az alkalmazott nyelvészet regionális és globális szerepe: alkalmazott nyelvészeti kutatások az EU magyar elnökség évében. (MANYE 8) Budapest; Szombathely; Sopron: MANYE; NYME. 215–221.
Domonkosi Ágnes 2024. A megszólítás gyakorlatai. Tegezés, magázás, szólítás a társas viszonyok alakításában. Budapest: Szépirodalmi Figyelő Alapítvány.
Kocsis Zsuzsanna 2018. Misszilisek scriptorainak identifikálási lehetőségei. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2018.181
Németh Luca Anna 2015. Illemtankönyvek és társalgási útmutatók mint történeti szocipragmatikai források. In Forgács Tamás – Németh Miklós – Sinkovics Balázs (szerk.) A nyelvtörténeti kutatások újabb eredményei VIII. Szeged: Szegedi Tudományegyetem Magyar Nyelvészeti Tanszék. 129–146.
Németh Luca Anna 2021. A magyar nyelvi udvariasság fogalma a 19. század második és a 20. század első felének illemirodalmában. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2021.107
Tátrai Szilárd 2004. A kontextus fogalmáról. Magyar Nyelvőr 128/4:479–494.
Tátrai Szilárd 2017. Pragmatika. In Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.) Nyelvtan. (A magyar nyelv kézikönyvtára 4) Budapest: Osiris Kiadó. 897–1058.