Verbális udvariassági stratégiák preferenciája autizmusspektrum-állapotban

Main Article Content

Mezőlaki Regina

Absztrakt

A tanulmányban azt vizsgálom, hogy az autista felnőttek (1. szintű támogatást igénylő, N = 12), illetve nem autista felnőttek (N = 12) a) milyen udvariassági stratégiákkal minimalizálnák a saját vagy partnerük homlokzatára irányuló, különböző természetű fenyegetések mértékét; illetve, hogy b) ezen preferenciáik változnak-e a beszédpartnerek közötti viszony formalitásának szintjétől függően.


Eredmény: a két csoport egymáshoz hasonlóan preferálja az udvariassági stratégiákat, és mindkét csoport mikrofonba stratégiát részesít előnyben, ezzel kifejezve szándékaikat. Követik a racionalitás rendezőelvét, de figyelembe veszik a szociális kontextust. Az autisztikus viselkedésjegyek és az udvariassági stratégiák preferenciái közötti összefüggések támogatják azt a feltételezést, hogy a homlokzatóvó tevékenység és az indirekt megnyilatkozások alkalmazása előfeltételez bizonyos szociális és kognitív készségeket, azonban a konvencionalizált formák ezen készségek érintettsége ellenére is elsajátíthatóak.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
[1]
Mezőlaki, R. 2025. Verbális udvariassági stratégiák preferenciája autizmusspektrum-állapotban. Jelentés és Nyelvhasználat. 12, 1 (nov. 2025), 139–161. DOI:https://doi.org/10.14232/JENY.2025.1.6.
Folyóirat szám
Rovat
Cikk
Információk a szerzőről

Mezőlaki Regina, SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola; SZTE Általános Nyelvészeti Tanszék

Mezőlaki Regina a Szegedi Tudományegyetem Nyelvtudományi Doktori Iskolájának doktorjelöltje. Kutatásai során elsősorban kognitív és szociopragmatikai szempontból vizsgálja a nyelvhasználatot.

Hivatkozások

[APA] 2013. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5. kiadás. American Psychiatric Association. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596.

Bargiela, Sarah – Robyn Steward – William Mandy 2016. The experiences of late-diagnosed women with autism spectrum conditions: An investigation of the female autism phenotype. Journal of Autism and Developmental Disorders 46/10:3281–3294. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2872-8.

Baron-Cohen, Simon – Sally Wheelwright – Richard Skinner – Joanne Martin – Emma Clubley 2001. The Autism-Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger syndrome/high-functioning autism, males and females, scientists and mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders 31/1:5–17. https://doi.org/10.1023/A:1005653411471.

Belek, Ben 2018. Autism and the proficiency of social ineptitude: Probing the rules of “appropriate” behavior. Ethos 46/2:161–179. https://doi.org/10.1111/etho.12202.

Bottema-Beutel, Kristen – Steven K. Kapp – Jessica Nina Lester – Noah J. Sasson – Brittany N. Hand 2021. Avoiding ableist language: Suggestions for autism researchers. Autism in Adulthood 3/1:18–29. https://doi.org/10.1089/aut.2020.0014.

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1987. Politeness. Some Universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press.

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 2008 [1978]. Univerzálék a nyelvhasználatban: az udvariasság jelenségei (ford. Síklaki István). In Síklaki István (szerk.) Szóbeli befolyásolás II. Nyelv és szituáció. Budapest: Typotex Kiadó. 37–118.

Cook, Julia – Laura Crane – Laura Bourne – Laura Hull – William Mandy 2021. Camouflaging in an everyday social context: An interpersonal recall study. Autism 25/5:1444–1456. https://doi.org/10.1177/1362361321992641.

Fletcher-Watson, Sue – Francesca Happé 2019. Autism. A New Introduction to Psychological Theory and Current Debate. Routledge.

Goffman, Erving 2008 [1967]. A homlokzatról. In Síklaki István (szerk.) Szóbeli befolyásolás II. Nyelv és szituáció. Budapest: Typotex Kiadó. 11–36.

Grandin, Temple – Sean Barron 2019. The Unwritten Rules of Social Relationships. Arlington: Future Horizons.

Grice, H. Paul 1975. Logic and conversation. In Peter Cole – Jerry L. Morgan (szerk.) Syntax and Semantics Vol. 3. Speech Acts. New York: Academic Press. 41–58.

Győri Miklós 2014. A nyelv, a kommunikáció és a megismerés atipikus mintázatai és kapcsolatai autizmus spektrum zavarokban. In Pléh Csaba – Lukács Ágnes (szerk.) Pszicholingvisztika. Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Budapest: Akadémiai Kiadó. 1345–1382.

Happé, Francesca G. E. 1993. Communicative competence and theory of mind in autism: A test of relevance theory. Cognition 48/2:101–119. https://doi.org/10.1016/0010-0277(93)90026-R.

Howlin, Patricia 2001. Autizmus. Felkészülés a felnőttkorra. Budapest: Kapocs Könyvkiadó.

Ivaskó Lívia 2005. Félreértéseink nyomában. In Ivaskó Lívia (szerk.) Érthető kommunikáció. Szeged: SZTE Médiatudományi Tanszék. 14–26.

Koskinen, Emmi – Melisa Stevanovic – Anssi Peräkylä 2021. The recognition and interactional management of face threats: Comparing neurotypical participants and participants with Asperger’s syndrome. Social Psychology Quarterly 84/2:132–154. https://doi.org/10.1177/01902725211003023.

Mezőlaki Regina 2024. Autista felnőttek és autista személyekkel foglalkozó szakemberek a sikeres kommunikációról. In Bajzát Tímea Borbála – Hauber Kitti – K. Molnár Emese – Kopcsák Róbert – Mayer Péter – Turcsik Bíborka (szerk.) Nyelvek és nézőpontok. Tanulmányok a 17. és 18. Félúton konferenciáról. Budapest: ELTE BTK. 39–54.

Mezőlaki Regina – Ivaskó Lívia 2019. Felnőtt neurotipikus és autista személyek közötti társas interakciós konfliktushelyzetek kezelésének sajátosságai. Argumentum 15:738–754. https://doi.org/10.34103/ARGUMENTUM/2019/3.

Mezőlaki, Regina – Lívia Ivaskó 2024. Accepted boundaries for barrier-free communication between autistic adults and non-autistic professionals. Argumentum 20:165–181. https://doi.org/10.34103/ARGUMENTUM/2024/9.

Milton, Damian E. M. 2012. On the ontological status of autism: the ‘double empathy problem’. Disability & Society 27/6:883–887. https://doi.org/10.1080/09687599.2012.710008.

Milton, Damian E. M. 2018. The double empathy problem. Weboldal. National Autistic Society. https://www.autism.org.uk/advice-and-guidance/professional-practice/double-empathy [2025. június 26.].

Nemesi Attila László 2011. Nyelv, nyelvhasználat, kommunikáció. Budapest: Loisir Kiadó.

Ochs, Elinor – Tamar Kremer-Sadlik – Karen Gainer Sirota – Olga Solomon 2004. Autism and the social world: An anthropological perspective. Discourse Studies 6/2:147–183. https://doi.org/10.1177/1461445604041766.

Perkins, Lisa – Lesley Milroy 1997. Sharing the communicative burden: A conversation-analytic account of aphasic/non-aphasic interaction. Multilingua 16/2–3:199–216. https://doi.org/10.1515/mult.1997.16.2-3.199.

Sifianou, Maria – Angeliki Tzanne 2021. Face, facework and face-threatening acts. In Michael Haugh – Dániel Z. Kádár – Marina Terkourafi (szerk.) The Cambridge Handbook of Sociopragmatics. Cambridge Handbooks in Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. 249–271. https://doi.org/10.1017/9781108954105.015.

Sirota, Karen Gainer 2004. Positive politeness as discourse process: politeness practices of high-functioning children with autism and Asperger syndrome. Discourse Studies 6/2:229–251. https://doi.org/10.1177/1461445604041769.

Szili Katalin 2007. Az udvariasság pragmatikája. Magyar Nyelvőr 131/1:1–17.

Hasonló cikkek

1 2 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.